יעקב רוטבליט הוא מהפזמונאים האהובים עלי, והשירים שלו הם חלק מפסקול חיי. בשנים האחרונות אהבתי במיוחד את הפרוייקט שעשה עם ״החצר האחורית״, ובין כל השירים הנפלאים שכתב להם, השיר היפה והשלם מכולם בעיניי הוא ״הסיפור הגדול״.
אני זוכר שכששמעתי את השיר בפעם הראשונה רציתי לשלוח אותו לכל מי שאני מכיר.
הרגשתי שהשיר הזה מתמצת בצורה מושלמת את הסיפור שלנו פה, וחשבתי שכל אחד צריך להכיר את השיר הזה.
יש בשיר הזה משפטים שעל כל אחד מהם אפשר לכתוב מאמר שלם, כמו: ״הפרחת האשמה כי הייתה מלחמה״, ״ההמון שזרע וההון שקצר״, ״הכל כבר פרוץ והכל מגודר״, ״איפה אסור ולמי זה מותר״ וכו׳.
ויהיו גם כנראה אנשים שיפרשו את השיר הזה כ״שיר שמאלני״ בזכות משפטים כמו ״הנרדף נעשה לרודף האכזר״, אבל נדמה לי שהיום יותר ויותר אנשים מבינים שהחלוקה ה״ישנה״ לשמאל וימין כבר לא רלוונטית.
גם למשפט ״שני בניו של האב שני בני אברהם שני עמים אוחזים זה את זה בגרונם״ אפשר לתת פרשנות ״שמאלנית״, אבל פרשנות קצת יותר עמוקה ומעניינת לנושא המורכב הזה מצאתי בספר ״כוכב הבחירה היחיד״ :
כאשר ייעשה שלום מבפנים, תהיה אפשרות להרחיב את השלום בחוץ. מה שחשוב הוא ההבנה הזאת, ואנו מבטאים משאלה, שכל אחד מכם יפתח את שכלו בבהירות כדי לשמוע את מה שאנו אומרים: אולי לא יהיה מקובל על כמה מכם, אבל קיימת סוגיה תפקודית שיש להבינה, והיא שיש כאלה המתפקדים באופן שונה מאחרים… כשיש אומה שאין לה מגבלות, היא דומה לתא רדיקלי חופשי… לכן חשוב שאומות כדור-הארץ ייצרו עקרונות מנחים, שימנעו מהן פגיעה בעצמן, ויסלקו מהן את היכולת לפגוע באחרים… עליכם לכלול גם את ההבנה, שעם ישראל למד מסכסוכיו הקודמים, שעל-ידי הימנעות מתגמול הוא זוכה למעמד בעל שיעור קומה גבוה יותר, לא רק בעולם אלא גם בתוכו פנימה. לכן על-ידי נטילת היכולת הזאת מבני-ישמעאל זה יהפוך לדרכם, וגם הם יבקשו לזכות בשיעור הקומה הזה. אין מרשים לילד לעמוד באמצע הכביש המסוכן ביותר ומקווים שהוא ישרוד…
משפט נוסף שתמיד תפס אותי בשיר הוא המשפט – ״מחכים שיבוא כבר נשיא או קיסר משיח נביא מצביא או חייזר״.
על כל אחת מהמילים ברשימת הדמויות שאנחנו מחכים שיבואו כבר לגאול אותנו אפשר לכתוב מאמר שלם, אבל בעיניי הדמות החשובה ביותר ברשימה היא ״משיח״. כידוע גם למילה זו יש אינספור פרשנויות, וגם הנושא הזה הוא נושא רגיש מאוד וטעון בעם היהודי. בספר ״כוכב הבחירה היחיד״ יש התייחסות מעניינת גם לנושא זה, וזה מה שנאמר שם על עם ישראל:
בגלל טבעם לרוב הם לא הכירו בו, ובמהלך הדורות חיה בהם הידיעה שהם שגו. אבל בגלל גאווה הם מסרבים להודות בכך.
בספר אחר (השם שמור במערכת), מצאתי התייחסות דומה לנושא:
המשיח כבר נמצא בשער, וכדאי שתתכונן. זהו רעיון טוב במיוחד משום שאתה עצמך המשיח, וימי המשיח הם אתה… ידוע לנו היטב עד כמה טעון שם המשיח, אחרי 2000 שנות התכחשות מאורגנת… הייה המשיח של עצמך, מדוע לחכות ?
מדובר כאמור בנושא טעון ורגיש אצל הרבה אנשים, אבל בעיניי מה שבאמת חשוב להבין זה שמשיח הוא לא איש אלא מצב תודעתי. המשפט הזה כמובן דורש הסברים, שחורגים מהמאמר הזה, ואני מקווה להרחיב על הנושא בעתיד, בינתיים אני מזמין אותכם לחפש בגוגל את הביטוי ״תודעת משיח״ בעברית או ״christ consciousness״ באנגלית.
ההבנה הזו, שמשיח הוא לא איש אלא מצב תודעתי היא להבנתי המפתח לשינוי אמיתי, כי כל עוד אנחנו מחכים למשיח שיבוא ויגאל אותנו, אנחנו נמצאים במצב פסיבי של חוסר אונים. כשאנחנו מבינים לעומת זאת שמדובר על מצב תודעתי שלנו, אנחנו לוקחים אחריות על החיים שלנו, ומבינים שרק אנחנו יכולים ״להביא את המשיח״ למציאות הפרטית שלנו, על ידי שינוי התודעה שלנו.
וזו בעצם ״נקודת התורפה״ היחידה בעיניי בשיר הנפלא הזה. הוא מתאר מצב טראגי חסר תקווה, אבל לא מציע פיתרון.
במאמר נוסף שמופיע פה באתר, ושנכתב במקור לפני 8 שנים, במהלך מבצע ״צוק איתן״, התייחסתי בהרחבה לכל הנושאים שהשיר נוגע בהם, וגם הצעתי את הפיתרון היחיד להבנתי – להתבונן פנימה, לקונפליקטים והפצעים הרגשיים אצל כל אחד מאיתנו, שמשקפים את המציאות החיצונית, ולרפא אותם.
ולמי שלא זוכר, הנה קישור לשיר הנפלא הזה והמילים המלאות שלו:
הסיפור הגדול שמתחיל בתנ"ך ומאז עד היום הוא הולך ונמשך עם העם שיצא לגלות וחזר אלפיים שנה יותר מאוחר לבית שבין הים לנהר הסיפור הגדול עם שואה ותקומה חלוצים רעבים גואלים אדמה דונם פה דונם שם הפרחת השממה הפרחת האשמה כי הייתה מלחמה ואויבים אין מספר מדינה שהוקמה וזה העיקר בין הים לנהר בין הים לנהר בין הים לנהר המרחק לא גדול בין הים לנהר קו ירוק קו סגול קו אדום בבקעה תפר תכלת בהר וחומה של בטון בגוון אפרפר והנוף ההרוס נאנח מיוסר הסכסוך לא נגמר הסכסוך לא נפתר מי לוקח הכל ולמי לא נשאר של מי העתיד ושל מי העבר איפה אסור ולמי זה מותר בין הים לנהר בין הים לנהר הסיפור הגדול סיפור נהדר לדור ועוד דור את עצמו הוא מכר עד שחל בו שיבוש את עצמו הוא סתר ומאז בפירוש הסתבך עד צוואר הנרדף נעשה לרודף האכזר בין הים לנהר יד החוק כבר תקצר ההמון שזרע וההון שקצר אלימות ושחיתות וכפל מוסר שררה וכבוד במיקח וממכר ויד איש באחיו באשה ובזר הכל כבר פרוץ והכל מגודר והכל מבוצר כל מגזר ומגדר בין הים לנהר הלך לאיבוד הסיפור הגדול הסיפור הגדול שיודע הכל מימין ומשמאל והפוך וישר שיבין את אתמול ויגיד מה מחר בין הים לנהר בין הים לנהר ואומרים עוד מוקדם ואומרים מאוחר ואומרים שאפשר ואומרים שנגזר מחכים שיבוא כבר נשיא או קיסר משיח נביא מצביא או חייזר שיודע לפתור את הבלתי נפתר להביא שוב תקווה להראות שאפשר לחיות בשלום בין הים לנהר בין הים לנהר שני בניו של האב שני בני אברהם שני עמים אוחזים זה את זה בגרונם וכובש ונכבש נכבשים עד עפר אדמה שספוגה בדם הניגר בין הים לנהר בין הים לנהר הלך לאיבוד הסיפור הגדול הסיפור הגדול שיודע הכל מימין ומשמאל והפוך וישר שיבין את אתמול ויגיד מה מחר בין הים לנהר בין הים לנהר
Comments